2011. március 14., hétfő

Különös architektúrák

 Szabadkőműves jelkép a belvárosban
(Kattints!)
Különös metsződés (Kattints!)
Egy kis megjegyzés a március 15-i "nemzeti" "ünnep" margójára.

Jól látható, hogy a Szabadság-tér elrendezése egy kissé érdekesnek hat. Egészen furcsa módon, a három utcaszakasz (Báthory, Vécsey, Aulich) éppen egy piramist alkot (piros vonallal jelölve), a csúcson a jól ismert koronggal, melyet pedig a Szabadság tér kör alakú térrésze formál ki, a középpontban egy szintén figyelemre méltó dologgal (vagyis, jelképpel). Ugyanis, ha nem tévedek, itt van elhelyezve az a bizonyos emlékmű... Egyébként, az egész terület egy jellegzetes, a "szokásos" módon undok, kicsavart és destruktív szimbolikával rendelkezik. Aulich és Vécsey '49-es "vértanúk" utcája közrefogja (mintegy szorítva) a háromszög alapját képező Báthory utcát, mintha össze akarnák roppantani. Tudjuk, hogy kicsoda volt Báthory, és személye miért is lehet ellenséges a szemükben: Báthory volt az az erdélyi fejedelem, aki a reformáció korában igen keményen (és sikeresen) ellenált a protestantizmus mindenirányú hódításainak és a frissen protestánssá lett uralkodók érdekérvényesítési kísérleteinek. Megfigyelhető, a területet igyekeztek jól körülbástyázni a '49-es vértanúk neveivel (Kiss Ernő, Dessewffy, Nagysándor József, Lázár Vilmos, stb.) , valamint a "szabadságharc" akkori prominenseivel, támogatóival (Perczel, Kossuth, Arany, stb.). Illetve, a környékre sűrűsödnek még további nevek is, akik valamiképpen a közös gyökerű felforgató eszmék művelését, terjesztését, népszerűsítését, támogatását végezték, úgy, mint például Jókai (szabadkőműves író, gondolkodó), Garibaldi (szabadkőműves felforgató, "szabadságharcos"), Bajcsy-Zsilinszky (neves zsidómentő), József Attila (anarcho-szocialista, avantgarditsa költő és gondolkodó), Roosevelt (az új világrendet bevezető időkben a szabadkőműves, katonai szuperhatalom háborús elnöke). A különböző neveknek és elrendzéseknek valszínűleg megvan a maguk megfelelő, az előzőekhez hasonló szimbolikája.

A másik ábrán egy szintén hajmeresztő jelenség fedzhető fel (szaggatott, fekete egyenesekkel jelölve). A "Kossuth-Arany tengely", valamint az MTA székházából és a West End City Center épületéből képzett tengely a piramis csúcsát alkotó korong, vagyis a Szabadság tér középpontjában metszi egymást. Kossuth a '48-as szabadságharcnak inkább politikai-államszervezeti-katonai dimenziójú támogatója volt ("anyagi muníció"), míg Arany a műveltségével, irodalmi és közéleti munkásságával annak inkább szellemi dimenziójú támogatója ("szellemi muníció"). Mindkettő fontos és jelentőségteljes szereplője a korszaknak.

Nézzük a másik "tengelyt"!

Az MTA (mely köztudomású, hogy milyen szellemiségben, milyen beállítottságú vezetőséggel és tagsággal működik) felfogható a mai kor felforgató és züllesztő, és egyben a '48-as szabadságharccal közös gyökerű eszméinek és rendszerének "szellemi" bástyájaként, a West End pedig (mint a "konzumtársadalom" szimbóluma) a szóban forgó dolog "anyagi" bástyájaként. A metszéspont a "szabadság", mely mind a mai eszméknek, mind pedig az 1848-ban ("a magyar 1789-ben") teret nyert törekvéseknek eszménye, mely egyúttal a piramis csúcsa (beteljesülése) is. Azt már meg sem említem, hogy még a piramis "szárnyáról" is sikerült gondoskodniuk, ezt szaggatott, fekete vonal jelöli. Szimbolikájukkal sikerült ördögi kapcsolatot teremteni a mai kor és az 1848-49-es idők között. Szimbolikájuknak és filozófiájuknak egyik fő eleme az, hogy ocsmány képzettársításaikkal szoros kapcsolatot kívánnak teremteni az egyébként különálló, de összepárosítani akart dolgok között. Egyébként, a magam részéről, én ennek tényleges működésében nem hiszek. Meggyőződésem, hogy ez csak az ő torz világképüknek egyik valótlan ideája.

Az épületek pontos helyét a térképen (pl. google map) mindenki leellenőrizheti: West End - Váci u. 1., MTA - Roosevelt tér 9. Gyanúsnak tűnik még az is, hogy a Hercegprímás utcát és a Szent István utcát (mint az összefonódó egyházi-világi hatalom jelképeit) a Bajcsy-Zsilinszky, a József Attila, az Arany János és a Sas utca veszi körbe (összeszorítja, összeroppantja). Egyedül a Sas utca neve szorulna magyarázatra, a de szimbólumaik ismeretében ennek - legalábbis, második szintű - jelentéstartamát sem túl nehéz megfejteni. Megjegyzem, Magyarországon egy, ún. Sas-páholy is létezik: http://saspaholy.hu/site/ .

1 megjegyzés:

  1. A szárnyas piramis fejjel lefelé pedig emlékeztet egy szabadkőműves kötényre is...
    Szép munka, gratulálok!

    VálaszTörlés